onsdag 9. mai 2012

Kort om Planlegging.

Jeg vet ikke hvor mange av mine gamle lesere som er blitt med over hit til den mørke siden, men de som har fulgt med en stund vet hvor mye jeg brenner for folkehelsa. Jeg er rett og slett en freak når det gjelder det norske folks spisevaner. De få gangene jeg er innom VG.no klikker jeg meg inn på artiklene som handler om fedme, fordi jeg rett og slett synes det er mer interessant enn terror-rettsaken. Misforstå meg rett, jeg har stor medfølelse for alle som ble rammet i sommerferien i fjor, men selve mannen kunne jeg ikke brydd meg mindre om.
Anywho. I dag hadde VG et intervju med Kari Jaquesson hvor hun uttalte seg om fråtsing i uka. Vel og bra det, helt til du ser hva hun har klart å prestere å si:

"- Det er viktig å planlegge. Du må ha et klart bilde av hva du skal spise hver dag"

Hun tenkte sikkert ikke mye over det der og da, men for meg som har slitt med tvangstanker og et usunt forhold til planlegging av kaloriinntak er dette et ekstremt slag i magen. Det siste året har jeg brukt på å lære meg å gi slipp på kontrollen, på å fortelle meg selv at det ikke er nødvendig å loggføre og planlegge hver kalori, men veien tilbake til gamle vaner er så forsvinnende kort.

Jeg er livredd for tilbakefall, fordi det går ut over den psykiske og den fysiske helsa mi.
Jeg er livredd for at det finnes andre mennesker der ute som sliter med det samme som meg, fordi jeg ikke unner noen andre følelsen av total hjelpesløshet.
Jeg er livredd for at jeg skal møte noen i fremtiden som vil være en del av bagasjen min, fordi jeg ikke vil dra noen andre inn i min elendighet.

282952789057870831_qosh7hjg_c_large
http://weheartit.com/entry/25586879

Så hvis du tenker på å begynne å planlegge alle måltidene dine, vær så snill og ikke gjør det med mindre du vet du er sterk nok til å ikke la det ta overhånd. For når det først fester grepet sitt rundt deg, slipper det ikke taket frivillig.

Take Care.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar